Er du selvstændig eller arbejder du for en virksomhed, som lever af at få salg og leads igennem Jeres online del af virksomheden? Altså jeres hjemmeside eller webshop? Så er det uhyre vigtigt at der kommer nok besøgende. Din hjemmeside kan konvertere nok så godt, og være rigtig flot, men det hjælper ikke noget, hvis ingen kan få øje på den.

De forskellige markedsføringskanaler

Der er et par forskellige markedsføringskanaler, som jeg vil snakke om i denne artikel. Dette er de mest populære og mest anvendte kanaler. Der kunne (og er blevet) skrevet store og mange bøger om begge emner, hvorfor denne artikels primære formål er at give dig et overordnet blik, og forhåbenligt lyst og mod på at undersøge enkelte eller alle markedsføringskanaler nærmere.

  • Organisk trafik (SEO)
  • Adwords og Facebook annoncering

Der er fordele ved begge typer af markedsføring, og du bør som regel have fokus og arbejde med begge to sideløbende med hinanden.

Organisk trafik (SEO)

Organisk trafik også kendt som SEO (Søgemaskineoptimering) er den praksis hvor man arbejder sig hen i mod, bedre resultater i de organiske resultater i søgemaskinerne. Med organisk menes der de søgeresultater som ikke er betalte – kliks på disse er derfor i teorien gratis. Oftest har de der ligger godt i Google og de andre søgemaskiner dog betalt sig til disse placeringer, i form af udførelsen af SEO arbejdet.

Googles algoritme består af op imod 200 faktorer, som alle sammen er med til at bestemme hvem der skal ligge hvor, på et givent søgeord. I arbejdet med SEO arbejdes der på så mange af disse som muligt. Nogle vægter naturligvis højere end andre. Linkbuilding er en af de faktorer som vægter mest.

Hvis du vil læse mere om linkbuilding kan du gøre det her.

SEO er en langsigtet markedsføringskanal, og det vil altså tage alt fra 1 måned til 10 år før du får de ønskede placeringer, alt efter hvordan konkurrencen er på de søgeord du ønsker at ranke på. Når det lykkedes er det dog en god og gratis kilde til trafik og nye leads.

Adwords og Facebook annoncering

Facebook og Google Ads (også kaldet Adwords i gamle dage) er et udemærket værktøj til at få flere besøgende. Her betaler man per besøgende (klik). Jeg plejer derfor primært at anbefale annoncering som et supplement til SEOen, indtil den begynder at virke. På denne måde sikrer man sig besøgende, hvor man godt nok betaler pr klik. Det kan dog i nogle tilfælde godt svare sig at fortsætte med denne annoncering, hvis annoncer og landingssider er sat op så de indbringer mere end du giver pr klik, og din konverteringspris dermed er til at forsvare.

Det er jo ikke gratis at få nye kunder – det koster penge at tjene penge 🙂

Kategorier: Blandet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *